مشروح اولین جلسه سمینار تحریم و اقتصاد ایران در موسسه طلوع

جلسه اول سمینار تحریم و اقتصاد ایران با حضور استاد فاطمی امین معاون سابق وزیر صنایع و تدوینگر برنامه راهبردی صنعت و تجارت در روز پنج شنبه گذشته در موسسه طلوع برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه طلوع، در این جلسه، مهندس فاطمی امین جلسه را با پرسشی از شرکت کنندگان در جلسه آغاز نمودند که مهمترین مشکل کشور از دید شرکت کنندگان چیست؟

تنها چند دقیقه کافی بود تا لیست بلند بالایی از مشکلات آماده گردد : نظام بانکی کشور ، نظام مالیاتی ، قوانین ، عدم شفافیت اطلاعاتی و…

اگر تنها ده دقیقه وقت اضافه می‌شد این لیست تا 200 عنوان و بالاتر نیز میرسید و وقتی نوبت به ارایه راه حلها رسید همین تعداد میشد راه حل جلوی هر کدام به عنوان مهمترین اقدام دولت نوشت.

در ادامه آقای فاطمی امین مشکلات دولتها را نیز سردرگمی در برابر هزاران مشکل و راه حل فوری دانست و تاکید کرد: با چنین فرآیندی جز سردرگمی و پراکندگی اتفاق جدی در اقتصاد کشور رخ نخواهد داد.

در ابتدای بحث به برنامه راهبردی صنعت اشاره شد و اینکه فهرست مسائل اقتصادی کشور بخصوص در بخش صنعت، معدن و تجارت نیز چنین بود.

مهندس فاطمی امین در ادامه گفت: هر کسی میتواند لیستی ازین مشکلات آماده نماید و ایا می‌شود به همه 200 راه حل برای هر کدام رسید؟ آیا این معقول است؟ راه حل نم‌یتواند بخشی و اصلاح هر کدام از موارد باشد چون هم گیج کننده است و هم نشدنی. ما در طراحی برنامه راهبردی و تجربه برنامه ریزی صنعت معدن و تجارت در چند جمله وضع کشور را بیان کرده ایم و دید کلانی با چند جمله بدست میاید.

وی افزود: ما بایست افق دیدمان را تغییر دهیم. در یک جمله راهبردی و بر اساس شاخصه هایی که توجه به آن نگاه استراتژیتمان را برای اولویت گذاری حل مشکلات و تلاشها تعیین میک ند وضعیت اقتصاد ایران این است : ایران کشوری با “منابع طبیعی “سرشار “منابع فیزیکی” نسبتا خوب و “منابع نامشهود” بسیار ضعیف است. در این جملات راهبردی چند عنوان کلیدی وجود دارد 1. منابع طبیعی 2. منابع فیزیکی 3. منابع نامشهود

فاطمی امین در ادامه ضمن توضیح عناوین بالا و تاکید بر منابع نامشهود در اقتصاد و مدیریت کشور پرداخته و با بیان شاخصه مهمی در تولید ثروت ملل به مقایسه کشورمان با سایر کشورها پرداخت و گفت: 66 کشور ثروتمند دنیا که 78 درصد ثروت دنیا را در اختیار دارند ، به طور متوسط 80 درصد ثروت مربوط به منابع نامشهود است. این شاخصها در ایران تامل برانگیز است. سهم منابع نامشهود از ثروت ایران تنها 12 درصد را نشان می دهد. این شاخصه یعنی منابع نامشهود در ایران بسیار ضعیف است. ایران دارنده رتبه 7 ثروت طبیعی دنیاست و در کنار کشورهایی مثل آمریکا و روسیه و عربستان قرار دارد. همچنین ایران دارنده رتبه 28 منابع فیزیکی در دنیا است که نسبتا مطلوب است.در تولید ناخالص ملی ایران با ارز معمول رتبه 26 تا 28 هستیم و با برابری قدرت خرید رتبه 17 یا 18 دنیا هستیم که این با رتبه فیزیکی ما تناسب دارد و خوب است.ایران هم اکنون جز چند صنعت خاص ،تقریبا سرمایه گذاری های بزرگ و حجیم خود را انجام داده است نه اینکه دیگر به سرمایه گذاریهای بزرگ نیاز نباشد اما صنایعی که سرمایه بری بالا دارند تقریبا در کشور به حدقابل قبولی رسیده اند. اما ما در خصوص منابع نامشهود رتبه 62 در دنیا هستیم.

جدول زیر این مقایسه را بین کشورها نشان می دهد:

111395

لذا ترکیب منابع ثروت ملل در بانک جهانی برای ایران نامناسب بود.

وی در ادامه بحث با تبیین شاخصه های مرتبطی نظیر بهره وری و رقابت پذیری مقایسه وضعیت کشورمان با سایر ملل ، بر اهمیت تمرکز بر تقویت زیر ساختهای نرم و منابع نامشهود کشور تاکید کرد.

مهندس فاطمی افزود : امروز باید به سمت تقویت زیرساختهای نرم در کشور برویم یعنی اگر 20 سال قبل وزیر صنعت باید وقت روی راه اندازی فولاد مبارکه و سرمایه گذاری های بزرگ مینمود و یا رئیس جمهور باید درگیر راه آهن و زیرساخت فیزیکی میشد الان بایست همه توانشان و همتشان صرف تقویت و توسعه زیرساختهای نرم و منابع نامشهود شود. ما برای بدست آوردن زیرساختهای فیزیکی خیلی سرمایه گذاری کردیم ، که خیلی هزینه بر تر بود در حالیکه دستیابی به این زیرساختهای نرم در زمانی کمتر و هزینه بسیار پایین تر قابل دستیابی است. اما مشکل آن است که زیرساختهای فیزیکی خیلی مشهود است و به چشم می‌اید بدرد کسب آرا و… می‌خورد. اما زیر ساخت نرم دو صفحه کاغذ قانون است. بایست به همه بفهمانیم این دو صفحه امروز از راه اندازی فولاد مبارکه مهم تر است. درک آن البته سخت است. در تقویت منابع نامشهود سرمایه فکری لازم است نه مباحث مالی صرف. این نشان می‌دهد منابع نامشهودی که به نسبت سایر منابه ثروت سرمایه بر نیست میتواند نقش عمده ای در برابر تحریم ها ایفا کند.

وی در ادامه گفت: پس بزرگ ترین ضعف اقتصاد ایران ،ضعف در زیرساختهای نرم است و مهمترین راهبرد ما بایست برای مقابله با تحریم‌ها تقویت منابع نامشهود و زیرساختهای نرم کشور باشد. اگر از منظر ساخت درونی قدرت که به حق مورد تاکید رهبری انقلاب است به مساله نگاه کنیم اولویت اصلی در هدفگذاری اقتصادی کشورمان بخوبی مشخص است.

معاون سابق وزیر صنعت و تجارت در ادامه از این منظر به تبیین اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: مجمع جهانی اقتصاد بدلیل اتفاقاتی که در این چند سال بدلیل التهابات اقتصادی در دنیا رخ داد بجای شعار دادن به شاخصه گذاری یک اقتصاد مقاوم در برابر مخاطرات خارجی و فشارهای جهانی پرداخته است و 11 شاخص را اعلام نموده است. شاخصه های تاب آوری resilience به شدت شبیه مفهوم اقتصاد مقاومتی ماست و 11 شاخص را تولید کرده اند که باید در اقتصاد تقویت بشود تا اقتصاد تاب آور بشود.

در ادامه بحث ایشان برای تبیین اهمیت و شاخصه های اصلی تشکیل دهنده منابع نامشهود در کشور به ذکر تجربیاتی ملموس و جالب در حوزه وزارت صنعت و تجارت و همچنین هدفمندی یارانه ها پرداخت و در خصوص راهبردها و راهکارهای استحکام ساخت درونی قدرت برای مقابله با تحریمها مطالبی بیان داشت.

.

جهت ثبت نام در این سمینار  اینجا کلیک کنید.

.

دیدگاه ها

  • abedin
    پاسخ

    با سلام وقتتون به خیر

    1. جلسه بعد که جلسه ی پنج از کلاس استاد حقانی است، جلسه ی آخر محسوب می شود؟؟؟

    2. اگر جلسه ی آخر است آیا همه ی سرفصل هایی که برای این دوره باید تدریس می شده به اتمام رسیده؟
    چون متاسفانه سرفصل ها در اختیار ما قرار نگرفت که معلوم شود چه مطالبی باید بیان می شده و تا چه حدش پیش رفته است!

    3. پایان این دوره امتحان و گواهی پایان دوره دارد؟

    • طلوع حق 1

      سلام و عرض ادب،
      بله هفته آینده جلسه پایانی می باشد.پایان دوره امتحانی نداریم.گواهی نیز صادر نمی گردد.

  • abedin
    پاسخ

    سلام مجدد

    با عرض پوزش جواب این سوال بنده رو نفرمودید:
    با توجه به این که جلسه ی آخر است آیا همه ی سرفصل هایی که برای این دوره باید تدریس می شده به اتمام رسیده؟
    چون متاسفانه سرفصل ها در اختیار ما قرار نگرفت که معلوم شود چه مطالبی باید بیان می شده و تا چه حدش پیش رفته است!
    لطفا سرفصل ها رو بیان بفرمایید
    تشکر

    • طلوع حق 1

      سلام و عرض ادب،
      به احتمال فراوان جلسه آخر این دوره در سال 93 برگزار می گردد.

عبارت امنیتی *

دوره های پر فروش

آتش به اختیار حاج حسین یکتا
آتش به اختیار

مجازی

480 دقیقه

نوع دوره: آفلاین صوتی

حضوری : غیر فعال
مجازی : 150,000 تومان
بررسی آرا و اندیشه های جریان سازان موثر پس از انقلاب عبد الحسین خسروپناه
بررسی آرا و اندیشه های جریان سازان موثر پس از انقلاب
عبد الحسین خسروپناه

مجازی

480 دقیقه

نوع دوره: آفلاین صوتی

حضوری : غیر فعال
مجازی : 140,000 تومان
جریان شناسی سیاسی احزاب (1357 الی 1368) محمد حسن روزی طلب
جریان شناسی سیاسی احزاب (1357 الی 1368)
محمد حسن روزی طلب

مجازی

4 جلسه

نوع دوره: آفلاین صوتی

حضوری : غیر فعال
مجازی : 150,000 تومان
سازماندهی مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی حاج حسین یکتا
سازماندهی مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
حاج حسین یکتا

مجازی

480 دقیقه

نوع دوره: آفلاین صوتی

حضوری : غیر فعال
مجازی : 150,000 تومان
تربیت اقتصادی و مالی کودکان مهدی طغیانی
تربیت اقتصادی و مالی کودکان
مهدی طغیانی

مجازی

6 جلسه (300 دقیقه)

آفلاین صوتی

حضوری : غیر فعال
مجازی : 140,000 تومان
ویژگی ها و وظایف بانوی فعال فرهنگی قبل و بعد ازدواج 3،2،1 محسن گمار
ویژگی ها و وظایف بانوی فعال فرهنگی قبل و بعد ازدواج 3،2،1
محسن گمار

مجازی

17 جلسه (1380 دقیقه)

آفلاین صوتی

حضوری : غیر فعال
مجازی : 230,000 تومان