تاملی در مبانی عرفانی تفکر شهید آوینی در نقد غرب و غربزدگی
جلسه اول: در آمدی بر آخرین یادداشت شهید آوینی
- آوینی برنشسته بر سرچشمه های هویت و سنت
- آغاز درک غرب و غربزدگی
- آیا در جهان ما دوست داشتن دیگران ممکن است؟
- روابط کینتوزانه نفع محور در برابر “الفت” (نشانه ای از غربزدگی)
- انسان تنها موجودی است که “دلتنگ” می شود، چرا،
- “سنت” یعنی چه؟ سرچشمه سنت کجاست؟
جلسه دوم: فراموشی خاطره های ازلی
- فهم، نوعی تشرف است.
- سنت، رودخانهای که به سرچشمه میریزد.
- بتهای ذهنی، خاطره ازلی
- فراموشی خاطره ازلی، یعنی بیریشگی و تولّد بتهای جدید
- فرانسیس بیکن و رو آوردن به علم به مثابه ابزار غلبه بر عالم
- لحظه شکر، لحظه توجه به فقدان است.
- درام و عشق کجا رخ میدهد؟
- تمثال و الگوی انسان جدید، مهندسان اند. و این یک نشانه نسیان است.
جلسه سوم: جهان چگونه بر ما آشکار می شود؟
- تاریخ ادبیات ما مناظرهی “رِند” و “زاهد” است.
- حقیقت مناسک و اوقاتی مانند حج و ایام محرم و چیستی احساس تشرف و حضور انسان در آن مناسک
- خواطر قلبی و الهامات هنری از کجا میآید؟ چگونه گوش جان هنرمند شنوای سخن شیطان یا ملائکةالرحمن میشود؟
- نکاتی در مورد فیلم “ماترکس” به عنوان تجربه مهم سینمای هالیوود در به تصویر کشیدن نسبت دنیا و ملکوت
- درآمدی بر اصالت علم جدید و اصالت عقلانیت حسابگر(راسیونالیته)
- تفکر، نتیجه تذکر و تذکر به اراده اوست، نه ما. اوست که ما را بهیاد میآورد.
- تجربه دینی فراتر از مفهوم است. زبان فراسوی مفهوم چه زبانی است؟
- تکنولوژی ابزار تصرف
- آنجا که بشر از علم جدید و خودبنیادی خودش مایوس میشود.
- چگونه است که عبادت ما را از حق دور میکند.
- اراده و انگیزه تاثیرگذاری بر دیگران از خودبنیادی بشر است.
جلسه چهارم: فهم سوبژکتیویته و خودبنیادی بشر
- درآمدی بر سوبژکتیویسم
- انسان در دوران مدرن، خود را در آینه حق دیده و نفس خود را دائرمدار همه چیز قرار داده و این اومانیسم است.
- انسان عین ربط به حق است یعنی چه؟
- تا وقتی فقدان و حرمان نباشد، ما به مقام شکر تشرف حاصل پیدا نمیکنیم.
- این وضع ادامه خواهد یافت تا بشر به یک امر غیرقابل محاسبه مواجه شود.
- اهل معنا ما را به وجودبینی دعوت میکنند. باید ابنالوقت باشیم تا اهل طرب بشویم.
جلسه پنجم: آخرین دوران رنج
- نکاتی درباره تلقی خطی و دوَرانی به تاریخ
- پیش از این بشر “بهنام خدا” زندگی میکرد. در عصر سوبژکتیویته بشر “بهنام ایدئولوژی” زندگی میکند.
- انسان نیستانگار که دربرابر علم و تکنولوژی خضوع دارد، نمیتواند اهل ایمان باشد.
- فراموشی، بیریشگی و بیخانمانی بشر ؛ قطعهای از سخنرانی مارتین هیدگر
- نیهیلیسم فعال، نیهیلیسم غیرفعال
- علم زدگی ما در فهم دین
- پروتستانتیزم و قرائتهای جدید از دین و دینداری نیهیلیستی
جلسه ششم: مرگ آگاهی و شاعرانگی
- خودآگاهی، مواجه شدن با خویشتن اصیل، در-جهان-هستن
- پروای مرگ داشتن و “مرگ آگاهی” ما را حجاب موجودبینی خارج میکند و این آغاز حکمت است.
- اگزیستانس مجازی؛ همرنگ جماعت شدن، فرد منتشر شدن، همج رعاع بودن، مانع رشد قوای ذاتی انسان است.
- شرح جملاتی از شهید آوینی درباره مرگ و شهادت
- شاعرانه زندگی کردن، یعنی مراقبه در وجود بینی
جلسه هفتم:
- تفاوت دلشوره هستی شناختی و اضطراب روانشناختی
- هر دوره تاریخی ظهور از اسمی از اسماء حق است. تاریخ حقیقتی فراتر از افراد است. توان و نگرش انسانها در عهد با این حقیقت خود آشکار میشود.
- تسلط تکنیک دست ساخته انسان بر انسان؛ نقطه اتکای بشر بیرون از وجود اوست و این نقطه ضعف است.
- اشارهای به میشل فوکو؛ سوژهی منقاد و فرمانبردار تحت تکنولوژی انضباطی.
محبوبه السادات میروکیلی
عالی. عالی
خدا قوت به استاد یامین پور عزیز. نفستون گرم.
ماجور باشید انشااله. خیلی عمیق و تاثیرگذار بود الحمدلله