صهیونیسم یک جنبش سیاسی و اجتماعی منحوس

صهیونیسم یک جنبش سیاسی و اجتماعی منحوس

صهیونیسم یک جنبش سیاسی و اجتماعی است که به جریان فکری تبدیل شده‌است. از عوامل پیدایش صهیونیسم می‌توان به هاسکالا ( عصر جدید )، ملی گرایی، سوسیالیسم و رمانتیسیم اشاره کرد.
هاسکالا در اسلام شبیه همان سلفیت است و یک جنبش مهم پس از دوران رنوسانس است و بازگشت شکوه و قدرت سابق‌یهودیت را خواستار بود. همین جنبش بود که تواست زبان عبری را بعد از مدت‌ها احیا کند.
رومانتیسیسم هم در فضای ادبی و زبانی و آکادمیک بود.

تقسیم‌بندی اقسام صهیونیسم

صهیونیسم به شش دسته کلی تقیم‌بندی می‌شود:

  1. صهیونیسم سیاسی
  2. صهیونیسم معنوی
  3. صهیونیسم مذهبی
  4. صهیونیسم تجدید نظر طلب
  5. صهیونیسم سوسیالیست
  6. صهیونیسم عملی

صهیونیسم سیاسی

صهیونسیم سیاسی با شعار سرزمین بدون قوم و قوم بدون سرزمین سر کار آمد و جریان غالب صهیونیسم امروزی است و تماماً غیر مذهبی‌اند.

صهیونیسم معنوی

تحت تاثییر رمانیتیسم سودند و اعتقاد داشتند که نیاز به ساخت یک کشور جدید نیست، اما‌ یهودی‌های ساکن در فلسطین با نمونه مرکزیت معنوی بقیه‌یهودی‌ها باشند. ( تفکر جهان وطنی)

صهیونیسم عملی

قائل به علی یا کردن حداکثری به فلسطین هستند. این گروه از افراطی‌ترین صهیونیست‌ها هستند و از همان ابتدا به سراغ تصرف زمین‌های فلسطین با پول یا زور رفتند. همین گروه بودند که به شدت مخالف طرح اوگاندا بودند.

 

معامله قرن و صهیونیست های خشن و وحشی

صهیونیسم سوسیالیست

این گروه هم اصراری به گروه و حکومت مستقل نداشتند ولی طبق ریشه‌های کمونیسم اعتقاد به جامعه‌یهودی بدون طبقه داشتند. و در ابتدا بسیار پرطرفدار شدند مخصوصاً از طرف جامعه کارگری، امکان اینکه خود سوسیالیسم توسط خود‌یهودی‌ها در ابتدا پایه‌گذاری شده باشد نیز وجود دارد.

صهیونیسم تجدید نظر طلب

این گروه خود را ملی گرای رومانتیک مینامند با نگاه لیبرال و افراطی خواستار شکوه و عظمت‌یهودیت بودند. این گروه تحت تاثییر صهیونیسم رومانتیسیسم و جنبش هاسکالا بودند.

یهودی‌های مذهبی

آن‌ها اعتقاد داشتند طبق تلمود بابلی علیه هیچ حکومتی نباید به پا خیزند مگر در آخر زمان. این گروه رسیدن به رستگاری ( گوئلا) را اصل میدانستند و صهیونیسم را محکوم می‌کدند.

صهیونیسم مدهبی

اعتقاد آن‌ها بر این بود که صهیونیسم خود مقدمات رسیدن به گنولا است. آن‌ها کاری برای صهیونیسم نمی‌کنند ولی با آن مبارزه هم نمی‌کنند و این مسله را در طول اراده خدا می‌دانند. هاراوکوک از چهره‌های سرشناس این جریان صهیونیسم کنونی را برنامه و خواست خودا و راهی برای گنولا میدانست. رسیدن به گنولا طبق اعتقادات‌ یهود توسط گالوت انجام می‌شود و در زمانی که قوم‌یهود به شکوه و قدرت برسد.

به قدرت رسیدن حکومت‌یهودی و رسیدن به گنولا وجود دارد

3 مورد مهم برای به قدرت رسیدن حکومت یهودی و رسیدن به گنولا وجود دارد:

  1. تورات اسرایل
  2. قوم اسرایل
  3. سرزمین اسرایل

هر سه این موارد باید همزمان با هم باشد تا نظام سیاسی حکومتی اسرائیل شکل بگیرد. و همچنین آن‌ها منجی را به صورت بن یوسف (آماده‌کننده فضا و کار ) و بن داوید ( ماشیاخ اصلی و منجی) باور دارند.

نفی گالوت باعث تقابل صهیونیسم مذهبی و‌یهودیت مذهبی

تقابل صهیونیسم مذهبی و‌یهودیت مذهبی باعث ایجاد نفی گالوت شد. نفی گالوت معتقد است که تمام دل بستگی‌یهودیت، صهیونیسم باشد و فقط از همین راه است که یک‌یهودی به رستگاری می‌رسد. نظریه صهیونیسم بزرگ که ابتدا توسط مردخای کاپلان مطرح شد می‌گوید که صهیونیسم محدود به یک کشور نیست بلکه باید همه‌گیر شود و هدفی جهانی از صهیونیسم داشت. این نظریه در اصل در طول نظریه صهیونیسم معنوی است.
جریان دیگر نیز به نام پسا‌صهیونسم یا فراصهیونسیم وجود دارد که اعتقاد دارد ایدولوژی صهیونیسم به پایان رسیده است و این ایدولوژی به شدت اشتباه و خشن عمل کرده است. در مقابل فراصهیونیسم و نوصهیونیسم را داریم که منتقد این جریان است و راست گرا و افراطی است.

 

جمع بندی

این مطلب توسط دانشجویان دوره‌ی آموزشی معامله قرن در آموزش موسسه طلوع حق تهیه و تدوین شده است. شما میتوانید این درس گفتار را که توسط سهیل کثیری‌نژاد آموزش داده شده است را از طریق این لینک تهیه کنید. در کنار این دوره، دوره جامع آموزش جغرافیای سیاسی اسرائیل (رژیم صهیونیستی ) هم توسط همین استاد در مجموعه طلوع حق آماده شده است. توجه داشته باشید که کتاب جغرافیای سیاسی اسرائیل را هم برای مطالعه بیشتر می‌توانید از سایت فروشگاه موسسه طلوع حق تهیه کنید.

دیدگاه ها

عبارت امنیتی *

دوره های پر فروش

یهودیت،صهیونیسم و اسرائیل سهیل کثیری نژاد
یهودیت،صهیونیسم و اسرائیل
سهیل کثیری نژاد

مجازی

4 جلسه

نوع دوره: آفلاین صوتی

حضوری : غیر فعال
مجازی : 140,000 تومان
بررسی آرا و اندیشه های جریان سازان موثر پس از انقلاب عبد الحسین خسروپناه
بررسی آرا و اندیشه های جریان سازان موثر پس از انقلاب
عبد الحسین خسروپناه

مجازی

480 دقیقه

نوع دوره: آفلاین صوتی

حضوری : غیر فعال
مجازی : 140,000 تومان
بررسی آرا و اندیشه های بزرگان موسسه طلوع
بررسی آرا و اندیشه های بزرگان
موسسه طلوع

مجازی

5 جلسه

نوع دوره: آفلاین صوتی

حضوری : غیر فعال
مجازی : 140,000 تومان
جریان شناسی سیاسی احزاب (1357 الی 1368) محمد حسن روزی طلب
جریان شناسی سیاسی احزاب (1357 الی 1368)
محمد حسن روزی طلب

مجازی

4 جلسه

نوع دوره: آفلاین صوتی

حضوری : غیر فعال
مجازی : 150,000 تومان
سوژه یابی در رسانه وحید جلیلی
سوژه یابی در رسانه
وحید جلیلی

مجازی

390 دقیقه

نوع دوره: آفلاین صوتی

حضوری : غیر فعال
مجازی : 150,000 تومان
مولفه های اقتصادی کردن محصولات فرهنگی محمد سرشار
مولفه های اقتصادی کردن محصولات فرهنگی
محمد سرشار

مجازی

540 دقیقه

نوع دوره: آفلاین صوتی

حضوری : غیر فعال
مجازی : 150,000 تومان