گزارش کوهپیمایی جمعه 9 مرداد – تپه نور الشهدا از گلابدره و جمشیدیه  + تصاویر

گزارش کوهپیمایی جمعه 9 مرداد – تپه نور الشهدا از گلابدره و جمشیدیه + تصاویر

🗻 #گزارش_برنامه کوهپیمایی جمعه 9 مرداد – (گروه برادران)
⚠️طبق برنامه ذکر شده، ساعت 6:30 میدان تجریش، ابتدای خیابان فناخسرو بودیم، تعدادی از دوستان در محل حاضر بودند و با کمی انتظار و رسیدن سایرین، با وسیله های دوستان و یک تاکسی به سمت ابتدای مسیر کوهپیمایی گلابدره حرکت کردیم.
⚠️قرار تجمع اولیه ساعت 6.45 جلوی درب پارکینگ بود. یکی از دوستان از قبل به جمشیدیه رفته بود، ماشین را پارک کرده و به سمت گلابدره آمده و زودتر از بقیه به محل رسیده بود. با کمی انتظار ساعت 7 مطابق با برنامه، حرکت از محل تجمع به سمت ابتدای مسیر را شروع کردیم. یکی از اعضا تماس گرفت و گفت تا دقایقی دیگر به ما میپیوندد، کمی در ابتدای مسیر توضیحاتی در خصوص کوهپیمایی داده شد تا ایشان نیز برسند.
⚠️ ساعت 7:15 حرکت را از ابتدای مسیر کوهپیمایی با جمع 18 نفره برادران آغاز کردیم. به علت وجود پاکوب ها و مسیرهای متعدد در این راه، حقیر جلودار شده و آقای رزاقی عقب دار گروه انتخاب شد. مسیر باریک حرکت در یک ستون را نظم بیشتری داده بود.
⚠️ در ابتدای مسیر، برای سنجش میزان توانایی دوستان، قسمتی از مسیر فرعی را انتخاب کردیم که شیب نسبتا زیادی داشت. الحمدلله دوستان از توان جسمی و امکاناتی نسبتا خوبی برخوردار بودند. پس از این شیب استراحتی کوتاه 5 دقیقه ای با ذکر تعدادی تذکر در خصوص باتون و خورد و خوراک داده شد.
⚠️حرکت با سرعت نسبتا پایین برای عدم گرمازدگی دوستان و حفظ نیرو برای ادامه مسیر و گرم کردن سبک در ابتدای برنامه، ادامه داشت. پس از حدود 1.30 دقیقه از شروع، مجدد استراحتی 5 دقیقه داده شد. در استراحت ها تذکر به خوردن زیاد آب و شربت آبلیمو به همراه مواد قندی، مخصوصا خرمای خشک داده میشد. قسمتی از وقت هم به بیان چگونگی تنفس صحیح در کوه پرداخته شد. ⚠️حرکت مجدد شروع شد، با توجه به اینکه مسیرها و پاکوب ها در قسمتی از راه متعدد بود، توسط جی پی اس و ترک های قبلی مسیر اصلی پیدا میشد. در قسمت پایانی راه نزدیک به چشمه اصلی، یکی از دوستان ضعف و احساس سرگیجه داشت که با انتقال کوله، نوشاندن آب و آبلیمو به همراه خرمای خشک و استراحتی کوتاه، شرایط این دوستمان بهتر شد. حرکت را آرام تا چشمه ادامه دادیم، حدود ساعت 9 به چشمه رسیدیم، بطری های آب را از آب نسبتا خنک چشمه پر کردیم، عکس گرفته و به مسیر برج کلکچال، حرکت را ادامه دادیم.
⚠️تا رسیدن به چشمه، محیط پیرامون ترکیبی از دره های درختی و خشک بود، اما از این به بعد به علت نزدیک شدن به ظهر و هم خشک شدن محیط و عدم وجود سایه احتمال گرمازدگی بیشتر میشد. توصیه کردیم که بیشتر مایعات و آب استفاده شود. در سایه ها استراحت های کوتاهی برای کم شدن دمای بدن دوستان داده میشد. پس از طی کمی مسیر، از غار سنگی موجود در راه دیدن کردیم و در آن عکس دسته جمعی گرفتیم.
⚠️حرکت را مجدد ادامه داده تا به کلبه و زمین کشاورزی که استخری در آن بود رسیدیم. متاسفانه عدم رعایت شئونات اسلامی توسط گروهی که در آن جا مشغول آبتنی در استخر بودند خاطر دوستان را مکدر کرد. با ذکر صلواتی قابل فهم برای آنها از کنارشان عبور کردیم و مسیر را ادامه دادیم.
⚠️ شیب انتهایی مسیر نسبتا تند بود، با وقت بیشتری این قسمت طی شد و به پناهگاه برج کلکچال رسیدیم. در ایوان آن عکس گرفته و سریع به سمت تپه نور الشهدا حرکت کردیم.
⚠️ساعت 10:10 به تپه رسیده، از ایستگاه صلواتی گروه ورکش، چای و دمنوش گرفته و سپس به سمت مقبره الشهدا رفتیم. زیر گنبد استراحت و خوردن صبحانه را شروع کردیم.
به همت دوستان صبحانه نسبتا خوب و کاملی بود. از طرف گروه خواهران که حدود 10 دقیقه بعد از ما به محل رسیدند، املتی نیز به سفره برادران اضافه شد.
⚠️دوستان کمی بیشتر از حد معمول استراحت کردند که البته قسمتی از آن به دلیل طول کشیدن صحبت های حقیر با مسئولین مقبره الشهدا بود.
حدود ساعت 11:20 اعلام حرکت دادیم و پس از جمع آوری وسایل، 11:30 بازگشت را از مسیر جمشیدیه شروع کردیم.
⚠️ سرعت نسبتا در شروع خوب بود ولی به علت مشکل خالی کردن زانوی یکی از همنوردان، سرعت در ادامه کمتر شد. در مسیر بازگشت با 2 استراحت کوتاه 5 دقیقه ای در ایستگاه 2 و میانه مسیر حرکت را ادامه دادیم. ساعت 13 به میدان ابتدایی مسیر رسیدیم و راسما کوهپیمایی اتمام یافت.
✋با تشکر از تمام همنوردان گرامی، آنهایی که خواب جمعه را به کوه ترجیح نداده، زائرین شهدای گمنام کلکچال شدند و شما اعضای محترم گروه.

photo_2015-08-05_15-11-58
👆مسیر طی شده.
✅طول مسیر 9.4 کیلومتر.
✅کمترین ارتفاع 1820 و بیشترین ارتفاع 2620 متر از سطح دریا.
✅سرعت متوسط 2.8 کیلومتر در ساعت
✅سرعت متوسط صعود 2.17 و سرعت متوسط فرود 3.4 کیلومتر در ساعت.

======================

🌁 #گزارش_کوهنوردی , جمعه 9 مرداد ( #خواهران ) :

🔹این هفته هم ساعت 7:45 دقیقه مسیر کوهپیمایی آغاز شد. با این تفاوت که چند نفر از دوستان تاخیر داشتند و در ایستگاه یک و دو به گروه اضافه شدند و تعداد همنوردان در مجموع به 13 نفر رسید.

🔹یک نفر سرقدم بودند و جناب نادری عقب دار گروه می آمدند.

🔹ایستگاه یک, دو, هر کدام توقف ۵ دقیقه ای داشتیم.
ایستگاه سوم استراحت ۱۰ دقیقه بود ولی این هفته آب قطع بود. (یعنی از چشمه پارک جمشیدیه که بطری ها رو پر کردند تا تپه نورالشهدا آب در مسیر نبود و اگر کسی تمایل داشت باید در ایستگاه ها بطری آب معدنی خریداری میکرد. پس بعضا دوستان دقت داشته باشند که از ابتدا به اندازه نیاز خودشون آب و تنقلات همراه بیارن.)

🔹به جهت گرمی هوا و همینطور آمادگی دوستان باز هم مسیر کم
شیب و سایه رو انتخاب کردیم.

🔹ساعت10:15 به تپه نورالشهدا رسیدیم که تقریبا همزمان با حضور گروه آقایان بود. یکساعت زمان استراحت به دوستان داده شد و کنار مقبره مشغول صرف صبحانه شدند و یکی از همنوردان که گاز کوچک کوه آورده بودند دیگران را مهمان املت خودشان کردند.

🔹ساعت ۱۱:۴۵ دقیقه از همان مسیر رفت برگشتیم و مجدد در تمام ایستگاه ها توقف ۵ دقیقه ای داشتیم.
🔹در مسیر برگشت یکی از پیشکسوتان گروه ورکش جناب آقای شوقی به عنوان سرقدم گروه را همراهی کردند.

🔹ساعت ۱۳:۱۰ به پارک جمشیدیه رسیدیم و برنامه خاتمه یافت.

🔹با تشکر از حضور همه همنوردان گرامی…