گزارش کوهپیمایی جمعه 16 مرداد – درکه به سمت پناهگاه پلنگ چال + تصاویر

🗻 گزارش کوهپیمایی این هفته جمعه 16 مرداد ( گروه برادران)
⚠️مطابق با برنامه اعلام شده، ساعت 6.30 در میدان تجریش، پایانه مینی بوس های درکه حاضر بودیم. 3 نفر از دوستان در محل حاضر بودند و تعدادی با تماس و پرس و جو از محل تجمع، خود را به ما رساندند. حدود 15 نفر از برادران ساعت 6:45 در محل حاضر بودند و تعدادی نیز هنوز مشغول پارک وسایل نقلیه و یا رسیدن به محل قرار بودند. حدود ساعت 7 با رسیدن دوستان در مینی بوس نشستیم و به سمت میدان درکه، محل اصلی تجمع حرکت کردیم.
⚠️ حدود 7:20 به میدان درکه رسیدیم و به جمع دوستانی که از قبل در محل حاضر بودند و یا با وسایل شخصی آمده بودند پیوستیم. حدود 10 دقیقه منتظر چند نفر از دوستان در راه مانده شدیم و راس 7:30 حرکت را از میدان اصلی درکه با جمع 22 نفریمان حرکت کردیم. از میدان گاه تا محل شروع کوهپیمایی، به صورت گروهی حرکت کرده و در ابتدای مسیر کوهپیمایی، توضیح مختصری از منطقه، روش گام برداری، تنفس، تغذیه و حرکت جمعی در یک ستون ارائه شد. آقای رزاقی، جلودار و حقیر به عنوان عقب دار انتخاب و حرکت مجدد شروع شد.
⚠️ هوای مناسب صبح گاهی، مسیر مسطح کم شیب و آمادگی نسبتا خوب دوستان، سرعت خوبی به گروه داده بود. مسیر دره ای این خاصیت را دارد که در قسمت هایی از مسیر سایه وجود دارد و وجود آب رودخانه به کم شدن دمای هوا کمک میکند. همچنین بافت گیاهی و درختی موجود در منطقه، علاوه بر زیبایی بصری، سایه بان خوبی برای کوهپیمایان است. مسیر درکه به خاطر این شرایط، معمولا شلوغ تر از سایر مسیر های دیگر کوهپیمایی در تهران است و البته ساعت حرکت ما نیز کمی دیرتر از حد معمول کوهپیمایان است که باعث تداخل حرکت با افرادی که به صورت گردشی به منطقه میآیند میشود.
⚠️ پس از حدود یک ساعت حرکت، استراحتی 5 دقیقه ای داده شد. اعلام نکاتی مانند خوردن آب به میزان تعریق، خوردن مواد قندی دم دستی مانند خرما در حین این استراحت به دوستان یادآوری شد. حرکت مجدد را شروع کردیم و تا ساعت 9:30 با یک استراحت کوتاه دیگر، به محلی برای صبحانه خوردن رسیدیم. معمولا روال بر این است که حتی الامکان، محل استراحت ها دورتر از سایر افرادی که در محیط هستند انتخاب شود تا مزاحمتی برای همدیگر ایجاد نشود اما با توجه به شلوغی منطقه، نزدیک کمپ چادر کوهنوردانی که از شب قبل آمده بودند مجبور به ایستادن شدیم. زیر اندازها را کنار هم پهن کرده، دوستان صبحانه های خود را در طبع اخلاص به وسط گذاشته و سفره رنگین ما شکل گرفت. حدود یک ساعت صرف خوردن، استراحت، جمع آوری وسایل و عکس اندازی شد.
⚠️ با توجه به توان خوب دوستان تصمیم بر ادامه مسیر گرفتیم. 10:30 حرکت را مجدد شروع کردیم و به سمت پناهگاه حرکت کردیم. به علت زمان استراحت بلند، و اینکه برای ادامه مسیر صبحانه نسبتا زیادی خورده شده بود، و البته گرمای بیشتر نسبت به صبح، سرعت گروه کمتر از قبل شده بود. معمولا در مسیر هایی که قرار است به ظهر ختم شود، اگر یک وعده غذایی در نظر گرفته شده باشد، بهتر این است که این وعده در انتهای مسیر صرف شود. گردش خون بیشتر در معده پس از خوردن غذا باعث میشود تا توان حرکتی و اکسیژن رسانی به بافت عضلانی کمتر شود و این باعث خستگی زودهنگام خواهد شد.
⚠️ با این حال حدود 45 دقیقه مسیر را ادامه دادیم. ادامه مسیر شیب های بیشتری نسبت به اوایل داشت و توان بیشتری نیز میطلبید. پس از رسیدن به پای پناهگاه، جایی که به وضوح پناهگاه مشخص بود و حدود 10 تا 20 دقیقه زمان تا رسیدن داشتیم، استراحتی 5 دقیقه ای دادیم و بنا به شرایط گروه، هوا و شیب زیاد انتهایی مسیر تصمیم به بازگشت گرفتیم. اگر هدف ما پناهگاه بود، به هیچ وجه این بازگشت توجیهی نداشت ولی از آنجا که ما به دنبال یک کوهپیمایی جمعی با رعایت حال تمامی همنوردان هستیم، این کار بهترین تصمیمی بود که با توجه به کمبود آب، گرمای هوا و زمانگیر بودن رسیدن و استراحت در پناهگاه میتوانستیم بگیریم.
⚠️ بازگشت را ساعت 11:15 شروع کردیم، با توجه به گرمی هوا، با هماهنگی با جلودار، در سایه های متعددی استراحت میدادیم. استراحت در زمان بازگشت در گرما، به این دلیل است که دمای بدن در هنگام تحرک در آفتاب بالا میرود و احتمال گرمازدگی را افزایش میدهد. استراحت های کوتاه و متعدد در سایه باعث افت دمای بدن میشود که برای جلوگیری از گرمازدگی بسیار موثر است.
⚠️ حدود یک ساعت پس از بازگشت، به محل تجمع گروه خواهران رسیدیم و با آقای فرجی که با این گروه همراه بود عکسی دسته جمعی گرفتیم و بازگشت را ادامه دادیم. در مسیر بازگشت از 2 چشمه در راه، آبهایمان را پر کرده و بارها توصیه به خوردن تا حد ممکن مایعات برای عدم گرمازدگی میشد. در کوه تشنگی و گشنگی معیار مناسبی برای تغذیه نیست، به اندازه تعریق باید آب خورد، در فصل گرم، به اندازه ای که میتوانیم حتی بدون میل باید آب خورده شود و به اندازه ای که انرژی از دست میدهیم، مواد انرژی زایی مانند خرمای خشک باید مصرف کنیم.
⚠️ مسیر بازگشت را ادامه دادیم و حدود 1:50 به میدان درکه رسیدیم و راسما کوهپیمایی به پایان رسید.
✋ با تشکر از تمام همنوردان عزیزی که سر وقت آمدند، با حوصله و رعایت حال سایر دوستانشان، محیط را گرم و دوستانه نگاه داشتند تا روز خوب و به یادماندنی برای گروه کوهپایگان طلوع رقم بخورد.
✔️طول مسیر رفت و برگشات طی شده : 18 کیلومتر
✔️متوسط سرعت گروه در رفت : 4.17 کیلومتر در ساعت
✔️ارتفاع شروع : 1736 متر، ارتفاع انتهای صعود : 2354 متر

photo_2015-08-08_12-36-54

گزارش برنامه کوهپیمایی جمعه ۱۶ مرداد ( گروه خواهران) :

🔸ساعت ۶:۴۵ دقیقه دوستان در محل تجمع بودند و برخی که تاخیر داشتند باعث شد زمان حرکت گروه از ترمینال امامزاده صالح بهمراه ۱۷ نفر ساعت ۷:۱۰ باشد.
🔸اما حرکت از میدان درکه راس ساعت اعلام شده ساعت ۷:۳۰ بود و تاخیری نداشتیم و ۶ نفر از دوستان آنجا به ما ملحق شدند.

🔸قسمت شروع مسیر را از بالا و میانبر رفتیم تا به اول مسیر برسیم.
یک توقف ده دقیقه ای در اول مسیر داشتیم که این زمان توقف به آموزش دادن مسایل کوهنوردی و تکرار برخی موضوعات برای کسانی که اولین بار آمده بودند گذشت.

🔸عقب دار و سرقدم برای گروه تعیین شد و گروه حرکت کرد.
در طول مسیر یک سرویس بهداشتی بود و مابقی مسیر فاقد سرویس بود. یک توقف هم آنجا داشتیم و برخی دوستانی که عقب مانده بودند هم آنجا به گروه ملحق شدند و به مسیر ادامه دادیم.

🔸مسیر درکه به نسبت مکان های دیگر نظم بیشتری را می طلبد چون محیط شلوغ هست و جو خاص خود را دارد و به این دلیل برخی اعضا کمی اذیت شدند چون نمیشد گروه منظم و پشت سر هم حرکت کند و بدلیل شلوغ بودن بین اعضا فاصله می افتاد و باعث شده بود برخی افراد از گروه جدا بیفتند و مسیر را خودشان طی کنند.

🔸ساعت ۹:۱۰ به محلی مناسب کنار رودخانه رسیدیم و نیمساعت زمان استراحت و صبحانه میل کردن داده شد.
ادامه مسیر همراه ۱۴ نفر از اعضا پیش رفتیم تا به چشمه, مکانی سایه زیر درختان رسیدیم و آنجا استراحت کردیم تا گروه آقایان در مسیر برگشتشان از آنجا عبور کردند و ما هم مسیر برگشت را طی کردیم.
🔸چند توقف برای بهم رسیدن اعضای گروه در راه صورت گرفت و ساعت۱۴:۱۵ در انتهای مسیر منتهی به میدان درکه برنامه خاتمه یافت.
البته بعد از آن اکثریت دوستان با اتوبوس های تجریش با هم به میدان تجریش برگشتیم.
🔴تشکر از تمام همنوردان که در راستای بهتر شدن و منظم شدن فعالیت گروه صبور هستند….
شرکت کنندگان در برنامه هر گونه نظری دارند خصوصی به بنده بفرمایند.

دیدگاه ها

آفلاین صوتی

مجازی : 230,000 تومان
جریان شناسی سیاسی احزاب (1357 الی 1368) محمد حسن روزی طلب
جریان شناسی سیاسی احزاب (1357 الی 1368)