نادر طالب‎زاده در دوره ژورنالیسم تلویزیونی : برای مقابله با هجمه رسانه‌ای غرب، نیازمند پدافند غیرمتقارن رسانه‎ای هستیم

نادر طالب‎زاده در دوره ژورنالیسم تلویزیونی : برای مقابله با هجمه رسانه‌ای غرب، نیازمند پدافند غیرمتقارن رسانه‎ای هستیم

چهارمین هفته دوره ژورنالیسم تلوزیونی موسسه طلوع با حضور نادر طالب زاده برگزار گردید.

نادر طالب زاده تهیه کننده و کارگردان تلویزیون با اشاره به تاریخچه پیدایش شبکه های خبری گفت؛ چگونه خبر تلویزیونی 24 ساعته و هفت روز در هفته پدید آمد و نقش انقلاب اسلامی در پیدایش آن چه بود؟ در سال 1978 با وقوع انقلاب اسلامی و بیرون کردن شاه و رفتنش به نیویورک، اولین «شوک خبری» در دنیا پدید آمد، اینکه انقلاب اسلامی نماینده آمریکا را از ایران بیرون کرد، یک خبر بزرگ بود که بعد از جنگ ویتنام در سال 1974 در دنیا پدید آمد.

علت اصلی راه اندازی شبکه های خبری بزرگ دنیا، انقلاب اسلامی بود

رویداد مهم دیگری که منجر به «شوک دوم» در عرصه خبری دنیا شد، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بود که آنها از آن به «بحران گروگان گیری-Hostage Crisis» تعبیر می کنند. بعد از این اتفاق آمریکائی ها در یک جنجال رسانه ای، هر شب به مدت 10 دقیقه تا نیم ساعت به اخبار مربوط به گروگان گیری می پرداختند و دائم اینگونه القاء می کردند که ایرانی ها می خواهند این گروگان ها را به جرم جاسوسی اعدام کنند.

بنابراین عطش درباره ایران و خبرهای مربوط به انقلاب ایران و گروگان های آمریکایی های در بندِ ایران، آغاز «دوره جدیدی» در عرصه خبری دنیا بود و «جذابیت خبر» از دوران انقلاب اسلامی به شدت افزایش یافت.

بعد از این ماجرا بود که تت ترنر به فکر تاسیس شبکه ای کاملاً خبری و 24 ساعته افتاد و شبکه سی ان ان (The Cable News Network) را تاسیس کرد. پس از آن شبکه های خبری دیگری همچون BBC world و Fox News راه اندازی شد.

پرس توی ممنوع الپخش های آمریکایی را بر روی آنتن آورد
«نادر طالب زاده» در بخش دیگری از سخنان خود به تاریخچه راه اندازی شبکه  Press TV اشاره کرد و افزود: پرس تی وی کار خود را با دعوت از آدم های ممنوع التصویر آمریکایی شروع کرد و آنها به یکباره متوجه شدند که یک شبکه ای در داخل ایران راه اندازی شده است که مهمان هایش «ممنوع الپخش های آمریکائی» هستند و در واقع همین موضوع هم عاملی شد تا آنها به بهانه های مختلف اجازه پخش این شبکه در سطح جهان را ندهند.

طالب زاده گفت؛ متاسفانه ما در ایران موقعیت خود را درست نفهمیده ایم و باید در جهت فهم آن حرکت کنیم. همانطور که گفتم علت اصلی راه اندازی شبکه های خبری بزرگ دنیا، انقلاب اسلامی ما بود و امروز هم ما خبرساز هستیم. ما باید بدانیم که کجا هستیم و نقش ما در تحولات خبری دنیا چیست؟

این کارشناس رسانه در ادامه افزود؛ رساندن حرف حق به مردم غرب اهمیت زیادی دارد و این هم احتیاج ما به بلندگوهای متعدد را صد چندان می کند. بنابراین در رسانه باید به صورت غیر متقارن کار کرد و پدافند رسانه ای باید از نقاط متعدد باشد.

وی با اشاره به سامانه پدافند غیر متقارن موشکی ایران گفت؛ امروز یکی از عوامل اصلی که باعث شده است آمریکایی ها فکر حمله به ایران را از سرشان بیرون کنند، این است که می دانند اگر از یک نقطه به ایران حمله کنند، همزمان از چندین نقطه مختلف مورد اصابت سامانه موشکی ایران قرار خواهند گرفت و در مقابل آن هم کاری از دست شان بر نمی آید. بنابراین ما در عرصه رسانه و شبکه های خبری برای مقابله با هجمه های دنیای غرب، هم نیازمند یک پدافند غیرمتقارن رسانه ای هستیم. ما بشدت نیاز به ایجاد شبکه خبری جدی و جذاب داریم.

وی با اشاره به اینکه امروز در آمریکا، متفکران و اندیشمندان به خاطر محتوای مسموم برنامه ها، تلویزیون تماشا نمی کنند و خانواده ها و فرزندان خود را نیز از این موضوع منع می کنند، گفت؛ جهان اسلام موظف است رسانه ای برای اهل حقیقت ایجاد کند، تا هر زمان کسی طالب شنیدن حقیقت شد، امکان آن برای او وجود داشته باشد. پرس تی وی شروع خوبی بود، ولی خاموش شد و از الان به بعد باید صدای آمریکایی های عدالت خواه را به گوش آمریکایی ها رساند. ما امروز موقعیت خوبی داریم و وظیفه بزرگی هم داریم.

شبکه افق از لحاظ کیفیت از پرس تی وی هم جلوتر است
طالب زاده در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به راه اندازی شبکه افق گفت؛ شبکه افق یک امیدی است که 30 سال است ما منتظر آن هستیم. راه اندازی افق یک امید و آرزوی قدیمی است که ما داشتیم و حالا به میوه رسیده ایم . الان برای من مهم نیست که برنامه راز داشته باشم یا نه. چون امروز شبکه افق راه اندازی شده است. این شبکه یک شبکه جدی است که نیروهایی که در آن مشغول به انجام وظیفه هستند، کسانی هستند که بر اساس روابط پسرخاله ای انتخاب نشده اند، بلکه بر اساس شایستگی و لیاقت انتخاب شده اند.

وی افزود؛ شبکه افق در میان رسانه های جمهوری اسلامی یک اتفاق تازه است و از لحاظ کیفیت حتی از پرس تی وی هم جلوتر است. افق جایی است که مترقی است. جایی است که متعلق به آینده است. افق رسانه آینده انقلاب اسلامی است و ظرف سه چهار ماه آینده و با شروع برنامه های زنده این شبکه، شاهد سطح بالای برنامه های افق خواهیم بود.

منبع خبر: رجانیوز

دیدگاه ها

  • kuyeyar
    پاسخ

    بسیار عالی ببخشید دوره های مجازی ژونالیسم تلویزیونی کی شروع میشه و اگه شروع شده از کدوم قسمت می تونیم دسترسی به مطالب داشته باشیم؟!

    • طلوع حق 1

      سلام و عرض ادب،
      کلاس ها از هفته بعد از تاسوعا و عاشورا برگزار می گردد.
      برای اطلاع از چگونگی استفاده از کلاس های صوتی به اینجا مراجعه نمایید.

عبارت امنیتی *

دوره های پر فروش

بررسی آرا و اندیشه های بزرگان موسسه طلوع
بررسی آرا و اندیشه های بزرگان
موسسه طلوع

مجازی

5 جلسه

نوع دوره: آفلاین صوتی

حضوری : غیر فعال
مجازی : 140,000 تومان
سازماندهی مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی حاج حسین یکتا
سازماندهی مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
حاج حسین یکتا

مجازی

480 دقیقه

نوع دوره: آفلاین صوتی

حضوری : غیر فعال
مجازی : 150,000 تومان
بررسی آرا و اندیشه های جریان سازان موثر پس از انقلاب عبد الحسین خسروپناه
بررسی آرا و اندیشه های جریان سازان موثر پس از انقلاب
عبد الحسین خسروپناه

مجازی

480 دقیقه

نوع دوره: آفلاین صوتی

حضوری : غیر فعال
مجازی : 140,000 تومان
عبرت های تاریخ شیعه در دوران ائمه معصومین (ع) 1 و 2 محمدحسین رجبی دوانی
عبرت های تاریخ شیعه در دوران ائمه معصومین (ع) 1 و 2
محمدحسین رجبی دوانی

مجازی

540 دقیقه

نوع دوره: آفلاین صوتی

حضوری : غیر فعال
مجازی : 150,000 تومان
تربیت اقتصادی و مالی کودکان مهدی طغیانی
تربیت اقتصادی و مالی کودکان
مهدی طغیانی

مجازی

6 جلسه (300 دقیقه)

آفلاین صوتی

حضوری : غیر فعال
مجازی : 140,000 تومان
ویژگی ها و وظایف بانوی فعال فرهنگی قبل و بعد ازدواج 3،2،1 محسن گمار
ویژگی ها و وظایف بانوی فعال فرهنگی قبل و بعد ازدواج 3،2،1
محسن گمار

مجازی

17 جلسه (1380 دقیقه)

آفلاین صوتی

حضوری : غیر فعال
مجازی : 230,000 تومان